MISJA I KONCEPCJA PRZEDSZKOLA
KONCPECJA PRACY PRZEDSZKOLNA NR 9
ROK SZKOLNY 2024/2025
"Dziecko może nauczyć dorosłych trzech rzeczy: cieszyć się bez powodu, być ciągle czymś zajętym i domagać się -ze wszystkich sił- tego, czego pragnie"
P. Coelho
CELE KONCEPCJI PRACY PRZEDSZKOLA
- Priorytetem naszej działalności jest wspomaganie rozwoju i edukacji dzieci
w zależności od ich indywidualnych potrzeb i możliwości, zmierzające do osiągnięcia stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej. - Zapewnienie naszym przedszkolakom wszechstronnego rozwoju, bezpieczeństwa, akceptacji i poszanowania ich praw.
- Wychowanie do wartości i kształtowanie patriotycznych postaw dzieci.
- Wspieraniu i zachęcanie dzieci do podejmowania działań badawczych, twórczych.
- Doskonalenie jakości pracy przedszkola poprzez ścisłą współpracę z rodzicami, specjalistami i środowiskiem lokalnym, poszukiwanie nowatorskich metod pracy z dziećmi, rozwój zawodowy nauczycieli wzbogacanie bazy oraz promowanie placówki.
GŁÓWNE KIERUNKI PRACY PRZEDSZKOLA TO:
- Zapewnienie dzieciom warunków do bezpiecznego i higienicznego pobytu
w placówce. - Stworzenie klimatu sprzyjającego rozwojowi dzieci: akceptacji, bezpieczeństwa, dążenie do tego, by przedszkole było dla dzieci drugim domem.
- Kształtowanie u dzieci postaw społecznie przyjętych: życzliwości, przyjaźni, otwarcia na drugiego człowieka, wzajemnego szacunku, kultury bycia.
- Profesjonalne podejście do dziecka, pełnienie funkcji opiekuńczych, wychowawczych i dydaktycznych.
- Uczenie dzieci kreatywnego myślenia, samodzielności i podejmowania różnorodnych inicjatyw wpływających na wszechstronny rozwój dzieci.
- Stwarzanie sytuacji edukacyjnych służących wspieraniu i zachęcaniu dzieci
do podejmowania działań (np. eksperymentowanie, badanie, odkrywanie), na miarę aktualnych możliwości, w celu poznania świata nauki i techniki. - Wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci.
- Podejmowanie działań uwzględniających potrzeby lokalnego środowiska.
- Kształtowanie postaw patriotycznych u dzieci.
- Respektowanie praw dzieci, dbanie o dobre stosunki międzyludzkie i komunikację interpersonalną.
- Doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela i podążanie za potrzebami dziecka, rozwijając dziecięcą kreatywność poprzez twórczą zabawę, doświadczenia i eksperymenty oraz poszukiwanie ciekawych twórczych rozwiązań.
- Wspomaganie rodziców w pracy wychowawczej poprzez udzielanie rzetelnych informacji o dziecku i pomocy pedagogicznej
MISJA PRZEDSZKOLA
Przedszkole pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Wspomaga wszechstronny rozwój dziecka, tworzy warunki do budowania postaw twórczych odpowiednio do jego indywidualnych potrzeb i możliwości. Celem edukacji przedszkolnej jest osiągnięcie stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
Nasze hasło to: „DOBRY KLIMAT MAMY, GDY O POWIETRZE DBAMY”
WIZJA PRZEDSZKOLA
Organizacja oraz zasoby rzeczowe i osobowe przedszkola
Przedszkole nr 9 w Bydgoszczy zatrudnia kadrę pedagogiczną posiadającą wysokie kwalifikacje pedagogiczne. W naszym Przedszkolu jest 6 grup w tym jedna anglojęzyczna. Przedszkole jest czynne codziennie od 6:00 do 17:00. Dla zapewnienia sposobu na kreatywne rozwiązywanie problemów i tworzenie nowych perspektyw powołano zespoły zadaniowe. Kadra tworzy życzliwy i rzeczowy klimat współdziałania. Systematycznie doskonali organizację i przebieg procesów wspomagania i edukacji dzieci. Dyrektor motywuje nauczycieli do pracy na wysokim poziomie.
Pomieszczenia przedszkolne, jego wyposażenie przedszkola, w tym środki dydaktyczne pozwalają na realizację przyjętych programów. Zadbane meble i kąciki zainteresowań oraz zabawki zachęcają do swobodnej zabawy. Teren przedszkolny sprzyja zabawom na powietrzu.
Istota procesów zachodzących w przedszkolu i efekty
Nauczyciele monitorują indywidualny rozwój każdego wychowanka w procesie systematycznych obserwacji w celu zapewnienia mu optymalnych warunków dla osiągnięcia sukcesów rozwojowych. Tworzą warunki do aktywności dziecka, odkrywania talentów i rozwijania zainteresowań. Proces wspomagania rozwoju i edukacji dziecka zmierza do osiągnięcia gotowości do podjęcia nauki w szkole. Przedszkole bada tę gotowość i w zależności od wyników badania prowadzi zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka. Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej, a także umożliwia rozwój zainteresowań i talentów dzieci. W miarę potrzeb przedszkole zapewnia pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
Nasze zasady to:
- Zaspakajamy potrzeby dziecka
- Organizujemy aktywność dziecka
- Indywidualizujemy oddziaływania w zależności od potrzeb i możliwości dziecka
- Organizujemy środowisko, umożliwiające nabywanie kompetencji społecznych przez dziecko
- Integrujemy proces wychowania i edukacji
Przedszkole respektuje zasady zrównoważonego rozwoju w aspektach: przyrodniczym, społecznym, ekonomicznym i kulturowym. Promuje zachowania przyjazne przyrodzie. Dzieci wdrażane są także do troski o własne zdrowie i aktywności w naturalnym otoczeniu. Aktywnie i wielozmysłowo poznają przyrodę, uczą się ją rozumieć, kochać i szanować, a także korzystać z jej zasobów dla własnego zdrowia i zaspokojenia potrzeb. Przedszkole rozwija kompetencje społeczne dzieci, uczy współdziałania i prowadzi planowy proces wychowawczy oparty na wartościach. Dzieci uczą się odróżniać dobro od zła. Katalog wartości obejmuje: dobro, piękno, prawdę, miłość, przyjaźń, współdziałanie, szacunek, zdrowie, przyrodę, ojczyznę. Kadra pedagogiczna kształtuje tożsamość narodową i regionalną wychowanków. Ponadto placówka oferuje zajęcia dodatkowe zgodnie z oczekiwaniami i potrzebami dzieci i rodziców. Wykaz zajęć jest ustalany na początku każdego roku po konsultacjach z rodzicami.
Wykaz metod stosowanych w przedszkolu
Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne i zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.
Są to metody oparte na metodyce wychowania przedszkolnego:
Metody czynne:
- metoda samodzielnych doświadczeń,
- metoda kierowania własną działalnością dziecka,
- metoda zadań stawianych dziecku,
- metoda ćwiczeń utrwalających.
Metody oglądowe:
- obserwacja i pokaz,
- osobisty przykład nauczyciela,
- udostępnianie sztuki/dzieła plastyczne, przestawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne.
Metody słowne:
- rozmowy,
- opowiadania,
- zagadki,
- objaśnienia i instrukcje,
- sposoby społecznego porozumiewania się,
- metody żywego słowa.
Metody twórcze:
- Pedagogika zabawy wg Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów I Animatorów KLANZA
- Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne
- Opowieść ruchowa
- Gimnastyka ekspresyjna R. Labana
- Metoda K. Orfa
- Gimnastyka rytmiczna A i M. Kniessów
- Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz
- Metoda prof. E. Gruszczyk- Kolczyńskiej – dziecięca matematyka
- Metody aktywizujące
- Relaksacja
WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM
Efektywniejsze osiągnięcie zamierzonych celów wychowawczych i edukacyjnych niewątpliwie związane jest ze ścisłą współpracą z różnymi instytucjami i organizacjami. Prowadzona jest ona zależnie od postawionych zadań, które realizuje przedszkole.
Cele współpracy z instytucjami:
- rozbudzanie zainteresowań i rozwijanie zdolności dzieci,
- satysfakcja z wykonanej pracy w postaci podziękowań, wyróżnień i nagród,
- kształtowanie postaw społecznie pożądanych,
- kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych dzieci,
- uatrakcyjnienie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
- poszerzenie kontaktów z ciekawymi ludźmi,
- zaangażowanie w życie społeczne środowiska lokalnego,
- podtrzymywania tradycji organizowania imprez dla społeczności lokalnej,
- włączanie się w organizowane na terenie miasta imprezy kulturalne, konkursy.
Realizacja współpracy przebiegać będzie na podstawie opracowanych planów i przyjmować następujące formy:
- spotkania,
- wycieczki,
- zwiedzanie wystaw,
- udział w konkursach,
- udział imprezach środowiskowych,
- pogadanki,
- badania,
- udział w akcjach,
- pokaz udzielania pierwszej pomocy itp.
TRADYCJE PRZEDSZKOLNE
Przedszkole posiada własne tradycje, co podkreśla odrębność i specyfikę placówki.
Przedszkole ma swoje logo oraz kalendarz imprez i wydarzeń:
- Pasowanie na przedszkolaka i starszaka
- Sprzątanie świata
- Mikołajki
- ,,Pola Nadziei”- pomoc hospicjum
- Wigilia
- Jasełka
- Akcja charytatywna "Zawsze jest nadzieja"
- Bal Karnawałowy
- Dzień Babci i Dziadka
- Festyn Rodzinny "Mama, Tata i Ja"
- Dzień Matki
- Pożegnanie starszaków
Pliki do pobrania: