ZAJĘCIA LITERACKO - TEATRALNE „BAJKOLANDIA”

Opublikowano: 2022-06-08 14:30, Numer artykułu: 54950

Bajkolandia jest to program prowadzony cyklicznie raz w tygodniu. Skierowany jest do wszystkich dzieci z grupy. W każdym tygodniu dzieci mają możliwość poznać nowych bohaterów bajek, opowiadań. Nauczyciel czyta przedszkolakom  i często po wysłuchaniu opowieści dzieci mają do wykonania różne zadania. Najczęściej prowadzący na  początku sprawdza czy dzieci słuchały uważnie zadając różne pytania do tekstu, później jest rozmowa na temat np. głównych wydarzeń, bohaterów czy różnych zachowań. Słuchacze mają możliwość wypowiedzieć się czy i jak by się zachowali na miejscu bohatera czy dobrze postąpił itp. Starają się sami bądź z wychowawcą wyciągnąć morał bajki.

Następnie często ich wiedza o bajce przedstawiana jest różnymi formami plastycznymi np. lepią z plasteliny postacie występujące w tekście czy robią różne prace plastyczne kolorują, rysują, układają puzzle z wyciętych elementów. Czasem mają możliwość po wysłuchaniu baśni czy bajki obejrzeć ją na ekranie wówczas ich zadaniem jest znalezienie różnic między tekstem pisanym a animacją filmową. Poprzez program bajkolandii uczą się i nabywają wiele umiejętności. Rozwijają słuch, uwrażliwiają na dźwięki, rozwijają skupianie uwagi, koncentrację  i pamięć słuchową, wzbogacają słownictwo, rozwijają mowę opowieściową. Poza tym przede wszystkim rozwijają umiejętność budowania dłuższych wypowiedzi a także rozwijają umiejętność rozumienia wypowiedzi językowych, uzyskują często prawidłową artykulację głosek, kształtują swobodną wypowiedz .

Rozwijają swoją wyobraźnię, myślenie często także pokonują swoją nieśmiałość. Dzieci poprzez bajki uczą się radzenia  sobie z emocjami, czekania na swoją kolej z wypowiedzią  czy nawet pracy w grupach.

Na ostatnich dwóch zajęciach dzieci po wysłuchaniu bajki pt,,Czerwony Kapturek” wykonały pacynki do teatrzyku z bohaterami bajek i w ten sposób przygotowały teatrzyk w którym, z wielkim zaangażowaniem i chęcią brały aktywny udział wcielając się w role bohaterów. Widać było, że taka forma zabawy sprawia dzieciom bardzo dużo radości i później przy zabawie swobodnej często same inicjowały takie teatralne występy.

Myślę, że te zajęcia dostarczają dzieciom wiele pozytywnych emocji, dzieci chętnej się wypowiadają, z uwagą i większym skupieniem słuchają czytanych tekstów i z ochotą biorą udział w dyskusjach czy też wykonują różne zadania. Uważam, że dzięki takim zajęciom zachęci się dzieci do czytania a książka będzie ich prawdziwym przyjacielem.