TYDZIEŃ PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY RÓWIEŚNICZEJ ZSP03 w Bydgoszczy

Opublikowano: 2025-10-06 21:19, Numer artykułu: 102915

TYDZIEŃ PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY RÓWIEŚNICZEJ

ZSP03 w Bydgoszczy

Poniedziałek - 29.09.2025 - Start i Świadomość

Tydzień pod hasłami: Empatia i Emocje, Edukacja przez sztukę, Życzliwość

Działanie

Załącznik nr

Uwagi

Wystawa edukacyjna na korytarzu: plakaty, hasła, statystyki, cytaty uczniów

1

 

Przeprowadzenie pogadanek w klasach 1-3  przez szkolnego pedagoga, przekazanie materiałów- ulotek, plakatów

2, 3,4 ,5

Wytłumaczenie/ definicja słowa: “Przeciwdziałanie” oraz “Przemoc”; Przemoc jako: zło, agresja; Zło- po stronie przeciwnej stoi- Dobro; Przekierowanie uwagi dzieci i powrót do sedna tematu: słowa “Przeciwdziałanie”.

Skupienie się na pozytywnym aspekcie słowa: Zatem co możemy zrobić, aby ZAPOBIEC PRZEMOCY?

Przeprowadzenie w klasach 4, 1 jednostki lekcyjnej w ramach Cyberlekcji 3.0 (organizowanych przez NASK) pt. "Nie hejtuję - nie dołuję". Celem lekcji było zapoznanie uczniów i uczennic z tematyką hejtu, cyberprzemocy oraz zrozumienia potrzeby niesienia pomocy ofiarom cyberprzemocy.

----------------

 

Wyjście do kina na film pt. 'Skrzat nowy początek'. Film poruszał problem  przemocy rówieśniczej  a także akceptacji odmienności.

Przed filmem oglądaliśmy prelekcję pt. 'Jak odnaleźć siebie' na temat hejtu i akceptacji wśród rówieśników. Po filmie odbyły się zajęcia edukacyjne związane z tematem.

------------------

 

W klasach  2 przeprowadzenie pogadanek jak być dobrym kolegą/koleżanką, jakie zachowania mogą sprawiać przykrość i jak można okazać drugiej osobie, że jej zachowanie nas krzywdzi. Następnie uczniowie w parach (ćwiczyliśmy umiejętność współpracy) tworzyli kodeks klasy, który będzie promował szacunek i życzliwość w klasie.

 

 

10,11, 12

  1. pogadanka z uczniami o różnicy między przemocą, złością a agresją - burza mózgów
  2. Jak sobie radzić ze złością? - techniki
  3. oglądanie filmików edukacyjnych dot. przemocy rówieśniczej, dokuczania innym - pogadanka z uczniami
  4. gry klasowe online o danej tematyce - wordwall ( koło fortuny - odpowiadanie na pytania)
  5. scenki dramowe odgrywane przez uczniów ( z agresją i bez agresji - jak prawidłowo reagować, np. na zaczepki starszych)
  6. plakat tematyczny - praca w grupach
  7. scenariusz lekcji - bądź kumplem - nie dokuczaj
  8. wykonałam prezentację agresja i przemoc w szkole - omówienie, wykonanie gazetki tematycznej.
  9. zabawy integrujące klasę o danej tematyce

W ramach lekcji edukacji zdrowotnej odbyły się zajęcia, których cel to:

ü  Uświadomienie uczniom, czym jest zdrowie psychiczne i dlaczego jest ważne.

ü  ·Rozwijanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami i sytuacjami konfliktowymi.

ü  ·Kształtowanie postaw szacunku, empatii i współpracy w grupie.

 

 

Uczniowie uczestniczyli w lekcji ,,Emocje ukryte w słowach: ,, w Wojewódzkiej i Miejskiej Bibliotece Publicznej (Filia nr 10). Był też czas na kształtowanie właściwych zachowań i budowanie relacji poprzez zabawy integrujące w klasie.

6, 13

 

Uczniowie kl. 1 uczestniczyli w zajęciach opracowanych na podstawie m.in. materiałów przygotowanych przez MEN oraz Fundację Instytut Edukacji Pozytywnej ,,Kim jestem dla siebie? Kim jestem dla innych?.  Podczas zajęć z wykorzystaniem metod aktywizujących, mówiliśmy o postawach opartych na wzajemnym szacunku i empatii.

8,9,10

 

Wprowadzenie alternatywnych form spędzania przerw międzylekcyjnych- muzyka, taniec (np. Belgijka)

Film z przerwy w dniu 3.10..2025 -fragment

 


Pliki do pobrania: