TYDZIEŃ PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY RÓWIEŚNICZEJ ZSP03 w Bydgoszczy
TYDZIEŃ PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY RÓWIEŚNICZEJ
ZSP03 w Bydgoszczy
Poniedziałek - 29.09.2025 - Start i Świadomość
Tydzień pod hasłami: Empatia i Emocje, Edukacja przez sztukę, Życzliwość
|
Działanie |
Załącznik nr |
Uwagi |
|
Wystawa edukacyjna na korytarzu: plakaty, hasła, statystyki, cytaty uczniów |
1 |
|
|
Przeprowadzenie pogadanek w klasach 1-3 przez szkolnego pedagoga, przekazanie materiałów- ulotek, plakatów |
2, 3,4 ,5 |
Wytłumaczenie/ definicja słowa: “Przeciwdziałanie” oraz “Przemoc”; Przemoc jako: zło, agresja; Zło- po stronie przeciwnej stoi- Dobro; Przekierowanie uwagi dzieci i powrót do sedna tematu: słowa “Przeciwdziałanie”. Skupienie się na pozytywnym aspekcie słowa: Zatem co możemy zrobić, aby ZAPOBIEC PRZEMOCY? |
|
Przeprowadzenie w klasach 4, 1 jednostki lekcyjnej w ramach Cyberlekcji 3.0 (organizowanych przez NASK) pt. "Nie hejtuję - nie dołuję". Celem lekcji było zapoznanie uczniów i uczennic z tematyką hejtu, cyberprzemocy oraz zrozumienia potrzeby niesienia pomocy ofiarom cyberprzemocy. |
---------------- |
|
|
Wyjście do kina na film pt. 'Skrzat nowy początek'. Film poruszał problem przemocy rówieśniczej a także akceptacji odmienności. Przed filmem oglądaliśmy prelekcję pt. 'Jak odnaleźć siebie' na temat hejtu i akceptacji wśród rówieśników. Po filmie odbyły się zajęcia edukacyjne związane z tematem. |
------------------ |
|
|
W klasach 2 przeprowadzenie pogadanek jak być dobrym kolegą/koleżanką, jakie zachowania mogą sprawiać przykrość i jak można okazać drugiej osobie, że jej zachowanie nas krzywdzi. Następnie uczniowie w parach (ćwiczyliśmy umiejętność współpracy) tworzyli kodeks klasy, który będzie promował szacunek i życzliwość w klasie.
|
10,11, 12 |
|
|
W ramach lekcji edukacji zdrowotnej odbyły się zajęcia, których cel to: ü Uświadomienie uczniom, czym jest zdrowie psychiczne i dlaczego jest ważne. ü ·Rozwijanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami i sytuacjami konfliktowymi. ü ·Kształtowanie postaw szacunku, empatii i współpracy w grupie. |
|
|
|
Uczniowie uczestniczyli w lekcji ,,Emocje ukryte w słowach: ,, w Wojewódzkiej i Miejskiej Bibliotece Publicznej (Filia nr 10). Był też czas na kształtowanie właściwych zachowań i budowanie relacji poprzez zabawy integrujące w klasie. |
6, 13 |
|
|
Uczniowie kl. 1 uczestniczyli w zajęciach opracowanych na podstawie m.in. materiałów przygotowanych przez MEN oraz Fundację Instytut Edukacji Pozytywnej ,,Kim jestem dla siebie? Kim jestem dla innych?. Podczas zajęć z wykorzystaniem metod aktywizujących, mówiliśmy o postawach opartych na wzajemnym szacunku i empatii. |
8,9,10 |
|
|
Wprowadzenie alternatywnych form spędzania przerw międzylekcyjnych- muzyka, taniec (np. Belgijka) |
Film z przerwy w dniu 3.10..2025 -fragment |
|
Pliki do pobrania: